Nina test: de elektrische Cowboy C4 ST fiets

Cowboy C4 STEen kleine maand geleden ontving ik een heel leuk e-mailtje. Of ik misschien het nieuwste model van Cowboy – bekend van de prachtige elektrische fietsen -, de Cowboy C4 ST wilde testen. Uiteraard hoef je mij dat geen twee keer te vragen. Dus stond er binnen de kortste keren een koerier voor mijn deur met een parel van een elektrische fiets: de C4 ST van Cowboy.

Misschien heb je nog niet van Cowboy gehoord, dat kan. Cowboy is een Belgische start-up die innovatieve elektrische fietsen ontwikkelt voor – zoals ze het zelf beschrijven – ‘urban riders’. Een fiets waarmee je je goed kunt verplaatsen in een drukke stad.

Cowboy C4 ST

Cowboy Sand

De Cowboy C4 St heeft een strak, minimalistisch design. De batterij is mooi verwerkt met het frame, die onder het zadel zit deze verstopt. Het achterlicht zit in de accu verstopt en het voorlicht in het frame. Verder heeft de Cowboy een ‘riem’ in plaats van een traditionele fietsketting. Deze zogenaamde belt drive is een getanden riem van carbon en heeft speciale tandwielen waardoor het een stil systeem is én onderhoudsvriendelijk is. Aangezien mijn jurken of wijde broeken nog wel eens in mijn ketting belanden – ja echt – is zo’n belt drive ideaal, want: je krijgt geen smeer op je kleding. Een ander voordeel is dat uit verschillende testen blijkt dat zo’n belt drive tot wel drie keer langer mee gaat dan een normale. Like! De fiets is verkrijgbaar in 3 verschillende kleuren: black, khaki & sand.

Cowboy C4 ST

Accu

Zoals ik al eerder schreef, is de accu mooi verwerkt met het frame. Deze zit onder het zadel. In de accu zit je achterlicht verwerkt, wat tevens je rem is. Iemand die achter je rijdt, wordt dus gewaarschuwd wanneer je remt! Verder weegt de accu 2,4 kilo, je haalt ‘m er dus makkelijk uit als je ‘m wilt opladen. Ook fijn, binnen 3,5 uur is-ie op 100% en kan je weer op pad. Je kunt met een batterij van 100% ongeveer 70 km fietsen.

Cowboy C4 STCowboy App

Je ont- en vergrendeld je fiets met de bijbehorende Cowboy-app. Hierop kun je tevens zien hoeveel batterij je nog hebt. Je kunt je telefoon met een speciaal hoesje op je stuur vast maken en zo kun je makkelijk navigeren naar je bestemming, ook krijg je verschillende handige informatie te zien – hoe hard je fietst bijvoorbeeld. Ik heb dit helaas niet optimaal kunnen testen omdat ik niet het juiste hoesje had. En fietsen met telefoon in je hand, is helaas niet toegestaan.

Je kunt overigens wel in de gaten houden wat je accu percentage is wanneer je aan het fietsen bent, door een reeks LED-lampjes in het stuur.

Good to know: je telefoon wordt niet leeggezogen door gebruik wanneer je deze installeert op je stuur. Sterker nog: door het fietsen, zorg je er juist voor dat je telefoon oplaadt. Is je telefoon dus aan het einde van de dag leeg, dan is zo’n fietsrit naar huis opeens helemaal niet meer zo’n ramp.

Cowboy C4 STSmooth bike

Ik fiets geregeld op de elektrische fiets van vriendlief – een FatFour, hierbij hoef je zelf niet echt te fietsen. Je verhoogt de snelheid en je vliegt vooruit. Het enige dat je zelf hoeft te doen is de pedalen rond te laten gaan. Bij de Cowboy is dat wel anders en ligt de snelheid volledig in je eigen handen. Je moet dus daadwerkelijk trappen om vooruit te gaan. Zodra je een trap in zet, schiet je al vooruit en heb je al een lekkere snelheid te pakken. Vooral bij stoplichten was ik in mijn nopjes. Omdat je lekker snel op gang komt en dus voor de menigte fietst in plaats van er achteraan. Verder geldt: hoe harder je trapt, hoe sneller je gaat.

Dan moet ik nog even kwijt dat het zadel van deze fiets echt heul chill is. Het is een Selle Royal zadel en zit echt super comfortabel. Niet te hard, maar ook niet te zacht, gewoon perfect voor een fietstocht.

Cowboy C4 STEindoordeel Cowboy C4 ST

Hebben! Absoluut, het is dat ik mijn zinnen op een bakfiets heb gezet omdat ik graag hond én kind op één fiets wil meenemen en een kinderzitje en mandje niet echt zie zitten. Daarnaast zou ik ‘m absoluut 100% boven een Van Moof verkiezen, de fietst ziet er superfijn uit, is voor vrouwen (hallo lange jurk en korte rokjes) veel aantrekkelijker én je kunt de batterij eruit halen. WINNING! Een nadeel vind ik trouwens wel dat je verplicht wordt om een speciaal Quad Lock hoesje te kopen van€30,-, ik had het wel netjes gevonden als dat in de prijs zat in begrepen, wil je namelijk lekker gebruik maken van de fiets, heb je dat hoesje absoluut nodig om je telefoon op je stuur te bevestigen.

De Cowboy C4 ST kost €2.490 inclusief spatborden.

Nina test: de Cowboy C4 ST
  • Design
    8
  • Comfort
    8
  • App
    6
  • Accu
    8
The Good
The Bad
7.510
Ninaphilomene

Een zachte G, neusje voor trends, Burger-enthusiast en gek op all things new media. Kan verder niet zonder Netflix.

No Comments Yet

Comments are closed

Sign up for the good stuff

don't miss anything